Challenge tips 8 juni ’18

Vrijdag 8 juni 2018

Tips om de 14 dagen goed door te komen en als je niet elke dag naar de studio kan komen en toch yoga wil doen:

Yoga

  • Start elke dag met 4 zonnegroeten of zonnegroet variaties (Zonnegroeten en variaties)
  • Eindig elke dag met een pranayama en een korte meditatie
  • Volg elke week tenminste 1 yoga les, liefst 2
  • Wandel of fiets elke dag een half uurtje in de buitenlucht

Voeding, kies zelf of je volledig meedoen of de milde versie volgt.

Volledig of mild

  • Eet geen vlees of 3 x per week 100 gr. per dag
  • Drink geen alcohol of 2 x per week 1 glas
  • Snoep niet of 1 x per dag stukje pure chocolade
  • Drink geen zwarte thee / koffie of 2 kopjes per dag
  • Drink elke dag 1,5 liter water

Rust

  • geef jezelf elke nacht 8 uur rust.
  • creëer 2 rust momenten per dag voor jezelf, 1 in de ochtend en 1 in de middag 10 minuten even niets.
  • maak elke week 1 afspraak met jezelf om iets te doen, waar je energie van krijgt / wat je echt leuk vindt.
  • ruim iets op, wat al te lang ligt.
  • wees af en toe ook even alleen, al is het maar een uurtje, even geen mensen om je heen.

 

Wat is pranayama?

Pranayama is een heel oude ademhalingsoefening die vaak beoefend wordt onder yogabeoefenaars. De term Pranayama betekent letterlijk ‘vergroting van de levensenergie’ (prana) en heeft als doel om de capaciteit van het lichaam om prana vast te houden te vergroten.

Voorbereidende oefening voor Nadi Sodhana  is de ademhalingsoefening Anulom Vilom.  Deze oefening zich richt op de balans tussen de linker en rechter “hersenhelft”. Door uitvoering van de oefening wordt er evenveel zuurstof gegeven aan beide hersenhelften. Dit heeft een kalmerend effect op de geest, de ademhaling en de hartslag.

Dit zijn de stappen om Anulom Vilom te beoefenen:

  • Neem een comfortabele zithouding aan, plaats je linkerhand in Chin Mudra (top van de wijsvinger en de duim raken elkaar aan) en je rechterhand in Vishnu Mudra (de wijsvinger en middelvinger zijn gebogen)
  • Plaats je rechterduim op je rechterneusgat en adem in door je linkerneusgat voor 4 seconden
  • Sluit beide neusgaten door ook het linkerneusgat te sluiten met je pink en ringvinger en houd de adem vast voor 8 of 16 seconden
  • Verwijder je duim van het rechterneusgat en adem uit door het rechterneusgat voor 8 seconden
  • Adem in door het rechterneusgat voor 8 seconden
  • Houd de adem vast voor 8 of 16 seconden
  • Adem uit door het linkerneusgat voor 8 seconden

 

Korte meditatie: Bewustwording en ontspanning

Ga zitten in een makkelijke houding. Probeer zo recht mogelijk te zitten. Voel je zit botjes op de grond.

Voel de aanraking van je kleding met je lichaam: je schouders, armen, rug, benen.  Voel de temperatuur in de ruimte.

Loop in gedachte nu je lichaam langs. Begin bij je voeten en ga dan verder: je benen, buik, borst, armen, schouders, hals, gezicht (kaken, ogen, voorhoofd).  In gedachte laat je je spieren meer en meer los.

Ga dan met aandacht naar je ademhaling. Adem rustig in en uit, in jouw eigen tempo. Na elke uitademing kun je een tel rust nemen. Bij elke inademing voel je meer ontspannen worden.

Na ongeveer 5 minuten stop je met de oefening. Ervaar wat de oefening gedaan heeft.